Familjen Hall

Venedig - Italien
 

2016-05-10
Venedig 23 C sol
Camping park garda
 
Tisdag:
Vi klev upp kl 07.30, vi åt frukost och gjorde oss klara för avfärd tilll Venedig!
Vi lämnade Limone kl 09.15 mot vårt mål Venedig 22.8 mil enkel väg. Vi stannade och åt medhavda smörgåsar efter vägen. Vi var framme i Venedig och parkerade strax efter 12.00. Det är enkelt att hitta parkering i Venedig. Vi tog en taxibåt som kostade 45 euro in till staden t.or. för oss tre. Vi hoppade av ganska tidigt och gick efter Grand Canal. Det skulle regna i Limone hela dagen så vi var glada att solen lyste!
 
Vi gick runt i gränder och efter kanaler ett par timmar. Vi tog en gondoltur som kostade 80 euro. Det var Ian som önskat få åka till Venedig och åka gondol! Det var en riktig mysig tur. Vår gonoljär hette Jonathan och han hade en gondol som var extra påkostad med extra mycket utsmyckning! (När vi sedan såg andra gondoler och jämförde så såg vi hur vacker vår gondol var motför många enklare gondoler)
Vår gondoljär visade och berättade om olika byggnader. Han berättade bla. att det finns 120 stycken kyrkor, 400 kanaler och det bor 60 000 invånare i Venedig.
 
Efter gondolturen gick vi mot Marcusplatsen. Det var betydligt mer turister vid Marcusplatsen än där vi varit och gått. Det var ändå relativt lungt med turister i Venedig idag. Vi satte oss på Marcusplatsen för att ta ett glas vin. Men när manyn kom stod de att det kostade 6 euro per person att lyssna på musiken de spelade live. Det hade vi inte lust att betala så vi ställde oss upp och gick! Vi gick till ett annat ställe brevid som inte spelade musik. Vi beställde in ett gott Ripassovin och cola. De som serverade oss var klädda som i film och hade vita serveringskostymer med fluga. Vi hann inte sitta så länge innan John river ut colan på mig, jag hinner rädda glaset men då stöter John till bordet igen och glaset åker i backen! Bara en kort stund senare river han ut ett helt vinglas på hela min klänning!!!! Jag hoppar rakt upp och i ren reflex skrek jag rakt ut så alla på restaurangen tittade på mig! :) Jag fick gå på toaletten och tvätta bort vinet från klänningen. Det gick bort som tur var!
Klockan började vara mycket och när solen gick ner så blev det lite kyligare temperatur. Vi tog taxibåten tillbaka till bilen. Den tog 30 minuter. Vi lämnade Venedig 18.50 och var hemma i Limone kl 21.00.
 
John och jag har varit till Venedig 2008 och tyckte vi var klara med staden. Ian övertalade oss att vi skulle åka dit igen och det är jag glad för! Denna gång upplevde jag staden som större, det var inte lika mycket folk och inte lika varmt! Det blev en positiv upplevelse! Inte samma whow känsla som första gången man ser den vackra staden uppbyggt på vatten men vi såg nya saker med andra ögon! Jag tror inte det var sista gången vi besöker Venedig!
 
Det är dock väldigt dyrt i Venedig och man får akta sig för extra avgifter de tar av turisterna.
Summor: P- plats 210 kr, Vägtullar Limone- Venedig t.o.r 260 kr,  Taxibåt 3 st t.o.r 450 kr.