Familjen Hall

Fussen - Sagoslotttet Neuschwanstein
2016-06-02
16.5 C regn
Boende: Hopfensee camping
 
Torsdag:
Vi ställde väckaren tidigt då vi fått tipset att vara vid slottet tidigt på moronen och köpa biljetter för att slippa köer. 08.30 var vi på plats och köpte biljett! Det var inga köer och det regnade lite gran så vi hade regnkläder på oss.
Vi tog häst och vagn upp till slottet, det kostade 6 euro per person. Går man upp tar det 40 minuter. Väl uppe vid slottet har man fått en tid på sin biljett när man släpps in och får gå sin guidade tur. Vi fick gå i de 15 rummen som kungen hade hunnit göra klart innan han dog, en hastig och mystisk död efter att tömt hela Tysklands stadskassa för att bygga slottet! Redan dagen efter kungens död öppnades slottet upp för besökare då man behövde få in pengar till stadskassan. När vi kom ut från slottet hade det slutat regna! Tyvärr var den berömda bron med utsikt över slottet avstängd pga reparationer. Känns rejält surt när man åkt ända hit att inte ta de perfekta bilderna. För att inte tala om några amerikanare som åkt ända hit för att se slottet, de var så besvikna, och det är förståeligt! Vi tog häst och vagn ner oxså.
 
På vägen upp fick Ian sitta fram tillsammans med den jätte skojfriska hästgubben. I husvagnen åt vi en sen lunch och jag färgade håret. Sedan gick vi och badade i inomhuspoolen. Det var 31 grader och stora fönster mot Alperna! Dusch och omklädningssystem var inte riktigt som hemma. Först byter man om, tar på sig baddräkt, går ut i en korridor och till ett duschrum för damer. Jag tog dock fel dörr och in till herrarnas dusch!!!! :) Det märkte jag först när jag kom ut!!! Tur ingen kom in när jag var där! 
 
Efter badet fick man för 3 euro gå till deras bastu avdelning. Jag gick dit och det var blandat kön i bastu och relaxen och alla gick runt nakna!!!!!! Jag gick in i en bastu som man kunde ligga på slafarna och det var lagomt varmt! Jag somnade en liten stund! Tur ingen kom in, kändes inte helt bekvämt de där med att alla sprang runt nakna! :)
Vi åkte hast och vagn upp till slottet med världens skojfriskaste gubbe! Ian fick sitta fram och hålla i tyglarna!
 
 
Utsikten från Slottet var vacker! Kung Ludwig kunde se slottet han växte upp i från sitt Sagoslott!
 
Den berömda bron där man kan stå och ta kort på slottet var stängd för reparation.
Camping Hopfensee i Fussen