Familjen Hall

2008-08-06
Riga City Camping

Onsdag:
Vi började morgonen med att ta en guidad busstur runt om i Riga. Det kom en liten minibuss till campingen för att hämta oss. Det var en ung kille som hämtade oss och eftersom det visade sig att det bara var vi som skulle åka med in till Riga så kunde vi passa på att fråga honom en massa då han pratade bra engelska. Han berättade bland annat att Riga har bara tre broar som går över floden och vid rusningstrafik kan det ta minst 45 minuter att ta sig över så vi hade tur när vi kom med husbilen och skulle genom staden. Den nyaste bron är hängbron som ligger närmast våran camping. Men just nu är det ingen rusningstrafik motför när alla skolor och jobb drar igång i september. För fem år sedan var det sådan byggbom i Lettland att det blev så hög inflation att man blev tvungen att dämpa allt bygge.

När vi klev på den stora bussen så fick vi hörlurar med svensk guidning. Bussen tog oss genom alla olika distrikt, från de pittoreska Uzvara som ligger på andra sidan floden Daugava som delar Riga i två delar, till jugenddistriktet där Rigas välstånd syns, till Moskvadistriktet som kallas ”lilla Moskva” som hade Rigas största judiska liv men utraderades brutalt under nazisterna för att aldrig återuppstå. De trähus från 1800 talet som finns där har ännu inte fått ta del av stadens ekonomiska uppsving.

Bussturen tog ca 1.5 timma. Sedan var det dags för lunch som vi intog på Fraiday´s, Mamma trodde inte på John att TGI står för Thank´s Gud It´s Fraiday´s eftersom vi lurar henne hela tiden. När vi åt lunchen så såg vi en gammal dam som tiggde ihop sin dagslön ute på gatan, så mamma såg till att hon hamnar i himmeln genom att skänka damen en slant. Efter att vi var mätta och belåtna så började vi våran statsvandring i Rigas gamla del. Vi är effektiva turister och hinner beta av alla viktiga sevärdheter. Vi är även riktiga turister som tar kort på allt och så har hela familjen tennisskor på fötterna och det verkar alla balter tycka vara märkligt för de glor som bara den. Jag kan hålla med om att vi ser lite töntiga ut, men vi går mycket varje dag och då är det viktigt att ha sköna skor. Balterna verkar ha en förkärlek till skyhöga klackar och att försöka gå med höga klackar på kullersten ser oxså töntigt ut! :P

Vi har betat av en mängd olika kyrkor som vanligt. De baltiska huvudstädernas gamla delar verkar översvämma av dessa gamla kyrkor trots att det har härjat olika krig här. Vi kollade på Riga slott som är presidentens bostad,  Kruttornet från medeltiden och den enda kvarvarande porten in till den gamla staden är den s.k. svenskporten med ett svenskt lejon på. Det svarta KGB huset var ett dystert, orenoverat hus vars källare hade stans bästa utsikt för man kunde se ända bort till Sibirien sades det av dem som hade svarthumor.

Vi vandrade runt i den vackra Esplanadeparken, där den vackra Ortodoxa katedralen ligger med fem förgyllda kupoler och ett klocktorn. Vid frihetsmonumentet såg vi ett vaktbyte. Frihetsmonumentet är en staty av en kvinna, Moder Lettland som håller upp tre stjärnor. Statyn har fått status som national helgedom och varje dag läggs det blommar vid foten av statyn, en handling som under sovjet tiden bestraffades med deportation till Sibirien. Sedan kollade vi in Svarthuvudenas hus på Rådstorget som är ännu en klenod som rest sig ur askan efter tyskt artilleribombardemang. Huset användes en gång i tiden av ett gille som bestod av ogifta köpmän. Intill Rådstorget låg Lettlands ockupations museum som blev det sista vi tittade på för den här dagen i Riga innan vi promenerade hem de 1.5 km över Rigas nyaste bro, hängbron.

Av all kriminalitet som alla hemma har varnat oss för har vi inget sett eller känt av, eller rättare sagt de har försökt skrämma upp mamma. Folk hemma verkar fortfarande vara rädda för baltländerna vilket jag tycker att man kan sluta vara och istället åka hit. Dessa länder är otroligt vackra och har mycket sevärt att erbjuda om man vill se något mer än en badstrand.

Det tog endast fem dagar att göra slut på den första pensionären, mamma. Hon har väldigt ont i ryggen av allt gående.

Idag har vi haft perfekt turistväder med sol men inte för varmt.

I morgon bär det av ut mot Lettlands kust.
Siluett över Riga!
Bro över Daugava floden, på andra sidan ligger Riga City Camping
Svarthuvudenas hus. Ursprungligen så användes byggnaden på 1300-talet av legendariska ogifta köpmän till vilda fester och tillställningar.

S:t Peterskyrkan - Innan andra världskriget var tornet den högsta träbyggnaden i Europa
Frihetsmonumentet, i folkmun "Milda" ligger mitt i centrala Riga. Det restes 1935 och betalades av allmänna gåvor. Med sina 42,7 meters höjd är det det högsta i sitt slag i Europa. En hög kolonn av granit pryds av en nio meter hög kvinna som håller 3 gyllene stjärnor i sina händer. Stjärnorna symboliserar de tre kulturella regionerna i Lettland: Kurzeme, Vidzeme och Latgale. Blommor pryder ofta foten av monumentet, oftast röda och vita, lettlands nationalfärger. Blommor var förbjudna under sovjettiden och man ville t.o.m. plocka bort monumentet eftersom att det symboliserade lettisk nationalism
Esplanadeparken
Den gamla stadsmuren
Svensk porten!
Det sägs att en stackars lettisk flicka blev kär i en svensk soldat och att de brukade mötas i hemlighet vid svenskporten. Som straff, och för att avskräcka andra så spändes flickebarnet fast i porten till allmän beskådan.