Familjen Hall

2008-08-05
Riga City Camping

Tisdag:
Idag fick jag äntligen bada!!! Efter 111 mil värmde solen och vi stannade vid en jätte vacker rastplats i Vitrupe vid havet i Lettland. Vi hade hela den långa fina stranden nästan för oss själva. Några andra stannande turister var där oxså. Solen värmde och det blev tom riktigt varmt. Jag kastade mig ut i havet som inte var det minsta kallt, ca 21 grader skulle jag gissa UNDERBART! Fem minuter efter att vi lämnat rastplatsen började det regna.
Den vackra långa sandstranden vid rastplatsen i Vitrupe! Här rekommenderar jag gör en paus på rastplatsen!
När jag badade värmde solen skönt men sedan färgades himlen mörk!

Även morgonen började så klart med regn, hela natten har regnet öst ner och de flesta campare lämnade campingen i Pärnu tidigt. Så fort vi började köra de 18 milen till Riga började solen lysa. På campingen i Pärnu började vi tala med en camping inspektör från Nederländerna. Han tipsade om campningar i Villnius och Polen. När han hörde att vi bott på Tallinn city camping berättade han att det är mycket inbrott på den, folk har blivit av med cyklar, paraboler och packning. Detta för att det ingen koll är vilka som kommer in på campingen. Det tyckte även vi var märkligt. Han står även bredvid oss på den här campingen i Riga. Det är även 6 husbilar till från Tyskland som ända från Tallinn har campat på samma campingar som vi, så idag när vi anlände till Riga city camping skrattade de och vinkade.

Det tog ca 3.5-4 timmar för oss att köra till Riga med en längre paus och när vi kom till Riga kom vi precis i rusningstrafik. Vi skulle åka igenom precis hela staden och mamma tyckte det var otroligt spännande, det tyckte nog jag oxså så det är tur det inte är vi som kör. Trafiken är livlig och de kör som galningar och vägarna är smala och inte det bästa. Så fort vi kom in i Lettland blev vägarna betydligt sämre än i Estland förutom en sträcka som de byggt med bidrag från EU. Här i Riga har de spårvagnar och rälsbussar. När det var kö och stopp i trafiken såg vi en galning som med full fart tog spårvagnens fält utan att kunna se om en vagn kom och han körde så fort att han sladdade på spåren!

Väl framme har det varit uppehåll men lite små kallt. Vi tog en tur till ett shoppingcentrum för att hämta ut pengar. I morgon ska vi ta en guidad busstur i Riga och bussen kommer och hämtar oss här. Nu på kvällen har vi grillat och ätit potatisgratäng och druckit vin. Sedan fick vi in parabolen för första gången och har kunnat se Parlamentet. Mamma sitter nu för sig själv och skrattar åt någon serie som hon följer på tv.

Campingen vi nu bor på är inte heller någon naturupplevelse men ska man vara nära city får man välja närheten eller naturupplevelse och längre ifrån city. Campingen är stor och säkerheten är större här. Det finns en vakt som cyklar runt och kollar.

Vi har nu åkt genom tre länder och har inte behövt visa våra pass en enda gång. Gränsen idag till Lettland verkade vara stängd och bommad. Det känns i alla fall smidigt för oss.

Utsikten från Riga City camping!