Familjen Hall

Fyrtioandra dagen i Limone - Vandring i Alperna
2016-06-09
22.4 C 
Boende: Camping park garda
 
Torsdag:
Kl. 08.00 idag efter frukost stack jag iväg för att göra en topp bestigning till Monte Carone 1621 meter över havet och på vägen ner ta Cima Mhugera 1161 meter över havet.
 
På vägen upp fick jag sällskap av en man som var här för 20:e året för att vandra. Han var orolig för vädret då han hört att det skulle börja regna. Jag hade sett att det inte skulle göra det. Han skulle ta led 103 upp så där skilldes vi åt och han önskade mig lycka till! Min plan var att ta Monte Carone först via 117 men tog upp mot Cima Mughera 101 av misstag. Det gjorde dock inget då jag skulle dit oxså :)
Jag hade ingen bra ryggsäck med midjebälte så mina axlar gjorde verkligen ont hela tiden! Fick stanna titt som tätt för att vila axlarna ej pga dålig kondis. Som jag förövrigt också har men har blivit bra mycket bättre på dessa turer! Stavarna hälper verkligen mig i vandringen! Upp till Cima Mughera tog det 2.50 timmar. Det är jag verkligen nöjd med! (med tanke på alla stopp pga ryggsäcken) Tyvärr så fick jag sista biten gå i total dimma och när jag kom upp såg jag inte ett dugg!!! När man vandrar i alperna är själva grejen, moroten och belöningen utsikten!
 
Jag blev fort klar där uppe och fortsatte till Baita Segala. Tog 1 timma dit från Cima Mughera. Promenaden dit är en skön vandring på slätten. Redan på väg dit insåg jag att det var ingen ide att försöka ta sig upp på Monte Carone då jag ändå ingenting såg. Väl framme i Baita Segala åt jag medhavda ägg och mackor. Då började det att regna och jag blev fort nerkyld. Jag packade ihop mig för att gå ner istället. Jag hade tur att det slutade regna för det var verkligen inte roligt att vandra i regnet, kallt och halt!
 
Ner tog jag mig och samanlagt tog allt 7 timmar och 45 minuter. Ner är det jobbiga! Inte för kondisen men för att det sliter mycket mer på knän, ja hela kroppen. Man får dessutom vara på spänn och försiktig så man inte trampar fel! Stavar is da shit!!
 
Det var ju inte direkt någon Panorama vy denna dag!!!
Såg inte ett enda dugg av den vackra vyn över Gardasjön!
Ägg salt och vatten är en bra påfyllning av energi!